Várom a véleményed

Ami a fejemben/edben van

Ami a fejemben/edben van

Tizenhárom okom volt

2014. november 16. - Chemie

Mikor kb egy éve kaptam egy e-book olvasót, belevetettem magam a digitális könyvek világába. Találtam egy csomó oldalt, ahonnan különböző könyveket lehet letölteni és elkezdtem keresgélni. Ha az egyiknek megtetszett a címe, rögtön rákerestem, ha tetszett a rövid leírás, amit találtam, akkor letöltöttem. A Tizenhárom okom volt című könyvvel már korábban is találkoztam és a környezetemben is sokan mondták, hogy nagyon jó könyv, így, mikor megtaláltam, le is töltöttem. Most egy kis idő elteltével rávettem magam, hogy elolvassam.

Az alaptörténet az, hogy van egy tini főszereplőnk, Hannah Baker, akinek látszólag teljesen szokványos tini problémái vannak. Elsőévesként felkerült egy fiú által készített listára, amin rajta volt, hogy melyik gólyának milyen feneke van, mármint mennyire jó, vagy rossz. Hannah az első, neki van a legjobb feneke a gólyák között. Senkinek nem esne rosszul, ha azzal vádolnák, hogy neki van a legjobb feneke, sőt. Na de ez volt a kezdete annak az esemény hullámnak, ami Hannah-t arra késztette amire. Olyan pletykák kezdenek el róla terjengeni, amik rossz fénnyel vetülnek rá. Mindennek ez a kis lista az indítója. A fiúk azt hiszik, hogy mindent meg lehet tenni Hannah-val. Sokan megpróbálják kihasználni, még olyan is, akit a barátnőjének hitt. Éjszakai kukkoló, tapizó a bárban, vagy a jacuzzi-ban és így tovább, van itt minden. A lényeg az, hogy minden összejött neki és már nem bírja, ezért öngyilkos lesz. De mielőtt végleg elhagyná a világot, összegyűjti 13 történetben, hogy miért is jutott oda, ahova. A 13 történet mindegyike egy-egy embert jelent, akiket meg is nevez. Mind a 13 személynek meg kell hallgatnia az összes hangfelvételt, amit 7 db kazettára vett fel. Az emberek egymásnak küldözgetik a kazettákat, az azokon lévő sorrendek alapján, így mindegyikőjük megtudja, hogy miben járult hozzá, hogy Hannah öngyilkos legyen.8086-large.jpg

A történet egy fiú, Clay, szemszögében játszódik, aki az egyetlen volt, aki nem azért került fel a kazettára, mert bántotta Hannah-t. Ő a 9. kazetta szereplője, de eleinte nem tudja, hogy miért került fel erre az ördögi listára. A könyvben párhuzamosan két narrátor van, Hannah meséli a történeteket, míg Clay érzelmei, cselekedetei, gondolatai megmutatják az olvasónak, hogy min megy keresztül. A könyv végigvezeti, ahogy Clay lelkileg egyre inkább leamortizálódik. Az ő reakciói azok, amik tudatosítják a történet lényegét: Miért nem szól senkinek Hannah?

A story szerintem nagyon érdekes, kazetták, egy éjszakás rémálom Clay számára stb. Bár tetszett, de végig az motoszkált bennem, hogy sokunkkal történtek már hasonló dolgok, vagy akár rosszabbak is, de feltudtuk dolgozni és KOMMUNKIÁLTUNK, mert, hogy szerintem ez a legfontosabb mondanivalója a történetnek. Ha valami bánt és foglalkoztat, akkor fontos, hogy azt valakivel megoszd. Hannah hibája az volt, hogy nem élt a lehetőségekkel, mikor beszélhetett volna valakivel és akkor nem lett volna öngyilkos. Lehet, hogy nehéz a kínos, vagy fájdalmas élményekről beszélni, de mindenkinek van valakije, akivel beszélhet ilyenekről, vagy csak elmondhatja neki. Sokszor nem is kell keresgélni, mert ott van az az illető az orrunk előtt, csak esetleg ő valami miatt zavarban van, mikor közeledni
próbál hozzád.

effective-communication-achievable-student-job-skill-number-1-effectivecommunication1.jpgSzerintem érdekes volt, ahogy leírta az eseményeket, ahogyan sorban minden értelmetnyert és ahogyan egyik kazettáról a másikra bukkantak fel a történetek közötti kapcsolatok. Szomorú, de elgondolkodtató történet, kicsit máshogyan is értékelsz pár dolgot, miután elolvastad.

A tanulság tehát az, hogy beszélgessünk, bármennyire is úgy gondoljuk, hogy csak fölösleges panaszkodás és hülyeség, mert nem az, ha az lenne, akkor nem foglalkozna vele az illető. Ha megosztod valakivel, akkor könnyebb lesz, nem szabad gyűjteni a gondokat, mert akkor felrobbansz. Erősnek és kitartónak kell lenni, Hannah feladta és olyankor már nincs visszaút.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://hozzaszolhatsz.blog.hu/api/trackback/id/tr976905947

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása